تار
تار، از سازهای زهی مضرابی (زخمهای) مقید است که در ساخت آن از چوب، پوست، استخوان، زه (رودهی تابیدهی چهار پایان) و فلز استفاده می شود و طول کلی آن حدود 95 سانتیمتر است. اگرچه در گذشته های دور، نامی از آن برده نشده است ولی از حدود دویست سال پیش، تار، یکی از سازهای اصلی موسیقی ملی ایران بوده است. نوازندهی تار ایرانی در حالت نشسته تار را به صورت افقی روی ران پا قرار میدهد، به طوری که دستهی تار طرف چپ و کاسهی طنینی طرف راست نوازنده قرار میگیرد. نوازنده سرانگشتهای دست چپ را روی دستانهایی که در طول دستهی تار بسته شدهاند حرکت میدهد و با مضرابی که در دست راست دارد به سیمها زخمه میزند.
کاسهی طنینی
کاسهی طنینی از چوب یک تکه در دو حجم تو خالی تقریبا گلابی شکل_ یکی بزرگتر و دیگری کوچکتر_ تشکیل شده و یک طرف آنها (دهانه) باز است. قسمت بزرگتر را «کاسه» و قسمت کوچکتر را «نقاره» میگویند. بر روی دهانههای باز کاسه و نقاره پوست میکشند و خرک بر روی پوست کاسه قرار میگیرد. جنس چوب کاسهها معمولا از چوب درخت توت تهیه میشود.
پوست
پوست تار از قسمت نازک پوست چهار پایانی مانند بز و بره انتخاب میشود.
خرک
خرک معمولا از جنس استخوان به کار رفته در روی دسته و شیطانک و به طول تقریبی 5 و ارتفاع 2 سانتیمتر ساخته میشود که با دو پایهی سیمها هر یک جداگانه از درون شیارهای کم عمقی که بر سطح خرک ایجاد شدهاند عبور میکنند. برای ثابت ماندن خرک بر روی پوست، تکههای کوتاهی از جنس دستانها از حلقههای کوچکی که روی خرک (دو حلقه در طرفین و یک حلقه در وسط) ایجاد شده میگذرند و به سیمگیر که در انتهای بدنهی کاسه قرار دارد وصل میشوند.
دسته
دستهی تار از چوبهای سخت، مانند گردو یا توت، به صورت لولهای تو پر به طول تقریبی 50 و قطر تقریبی 4 سانتیمتر ساخته میشود که از طرف جلو ( محل انگشت گذاری) صاف برش خورده و از طرف پشت نیم دایره است و دستان ها با فواصل معین، روی آن بسته میشوند. در طرفین طول دسته (سطح رویی) دو رشته نوار از جنس استخوان کار میگذارند که هم به زیباییدسته کمک میکنند و هم مانع فرسایش چوب در اثر تماس زیاد انگشتها میشوند. دستهی تار از یک طرف به نقاره و از طرف دیگر به سرپنجهی تار متصل است.
سرپنچه
سرپنجه یا جعبهی کوک (جعبهی گوشیها) جعبهی کوچک تو خالیست که در ابتدای طول دسته قرار گرفته و از جنس چوب کاسههاست و به تعداد سیمهای تار، شش گوشی (در هر طرف سه گوشی) روی آن قرار دارند.
گوشیها
تار 6 عدد گوشی از جنس چوب، به تعداد سیمهای ساز دارد که به صورت میخ درشت سر پهن ساخته میشوند. قسمتی که هنگام کوک کردن، با دست چپ نوازنده و به چپ و راست گردانده میشود پهنتر است و بیرون سرپنجه قرار دارد و قسمتی که یک سر سیم به دور آن پیچیده میشود باریکتر است و داخل فضای خالی سرپنجه قرار دارد.
شیطانک
قطعه استخوان باریک و کم ارتفاعی به عرض دستهی تار و به ارتفاع 2 میلیمتر است که بین دسته و سرپنجه قرار گرفته و دارای شیارهای کم عمقی ست که سیمها هر یک از درون یکی از این شیارها میگذرند و به طرف گوشی میروند.
دستانها
امروزه به طور معمول 28 دستان بر روی دستهی تار بسته میشوند که جنس آنها از زه (رودهی تابیدهی چهار پایان) یا نخ نایلون است. هر دستان را در فواصل معین، چهار یا سه دور، دور دستهی تار میبندند و آن را گره میزنند، به طوری که گرهها در شیاری که در سطح بالایی طول دسته ایجاد شده قرار بگیرند. محل دستان بر روی دسته ثابت نیست و در دستگاههای مختلف، بعضی دستان ها تا حدی حرکت داده میشوند.
سیمگیر
قطعه است کوچک از چوب یا استخوان که در انتهای بدنهی کاسه نصب شده و دارای شیارهایی است که حلقهی تابیده شده یا گره یک سر سیم به آن می افتد.
تعداد و جنس سیمها
تار ایرانی دارای 6 سیم از جنس فلز با قطرهای مختلف است که به طور معمول سیمهای اول و دوم (فلزی سفید رنگ) به قطره 20/0 تا 18/0، و سیمهای سوم و چهارم (زرد از جنس برنج) به قطر 22/0 تا 18/0، دو به دو با یکدیگر همصدا کوک میشوند. سیم پنجم واخوان (فلزی سفید رنگ) با قطر کمتر همصدای سیمهای اول و دوم، و سیم ششم سیم بم (فلزی زردرنگ) با قطر 38/0 یک اکتاو بمتر از سیم های اول و دوم کوک میشوند.
وسعت
وسعت معمول صدای تار نزدیک به سه اکتاو است.
کوک سیمها
کوک دست باز سیمهای شش گانه به صورت چهارم پایین رونده و اکتاو است. کوک سیمها بنا بر نیاز نوازنده میتواند تغییر کند. معمولا در اجرای مقامهای دوازده گانهی موسیقی ملی سیمهای پنجم و ششم کوک متغیری دارند.
برای اطلاعات بیشتر به کتاب سازشناسی ایرانی مراجعه شود.