نی
نی، از سازهای بادی کهن و از جنس گیاه نی است که طول آن از شش گره و هفت بند تشکیل شده و به همین دلیل آن را «نی هفت بند» میگویند. هنگام نواختن، هوا از دهانهی نی وارد میشود و با انگشت گذاری بر سوراخها و با تغییر فشار هوا، صداهای مختلف به وجود میآیند. نوازنده، نی را عمودی در دست میگیرد و دهانهی آن را بین دو دندان جلو و یا بین لبها قرار میدهد و در آن میدمد، بخش زیادی از هوای دمیده شده، از سوراخهای باز نی خارج میشود و نوازنده با انگشتهای هر دو دست، سوراخها را باز و بسته میکند. ممکن است نوازنده هنگام نواختن، دست راست را بالای دست چپ قرار دهد و بر عکس. هنگام ساختن نی، روی گرهها را با نوار میپوشانند و بر سر دهانه و انتهای نی لولهی استوانهای کوتاهی به طول تقریبی 7 سانتی متر و هم قطر ضخامت نی، از فلز برنج قرار میدهند. طول نی حدود 30 تا 65 سانتی متر و قطر آن حدود 5/1 تا 3 سانتی متر است و تعداد 5 سوراخ در طرف جلو و یک سوراخ در قسمت عقب نی ایجاد میکنند. هر چه لولهی ساز باریکتر و کوتاهتر باشد صدای آن زیرتر است و برعکس. نی در اندازه های مختلف تهیه میشود و ساز تکنوازی است و نمیتوان آن را کوک کرد. بدنهی اصلی این ساز چون در طبیعت رشد میکند، دو نی کاملا از هر جهت همسان، کمتر به دست میآید و به همین دلیل، با انتخاب طول و قطر آن، از هر پردهای میتوان نی داشت.
وسعت
وسعت معمول صدای نی حدود دو اکتاو و نیماست. وسعت نی به چهار منطقهی صوتی، شامل صدای بم و بم نرم، صدای اوج، صدای غیث، و صدای ذیل (پس غیث) تقسیم میشود.
انگشتگذاری
سوراخ های پنج گانهی روی نی از پایین به بالا شماره گذاری میشوند. اگر از پایین به بالا، اول دست چپ و بعد دست راست قرار بگیردانگشت کوچک دست چپ، شمارهی یک و آزاد است، یعنی وظیفهی اجرایی ندارد. انگشت دوم روی سوراخ اول، انگشت سوم (میانی) بین سوراخهای اول و دوم که حکم تکیه گاه را دارد، انگشت چهارم (سبابه) روی سوراخ دوم و انگشت شست، پشت نی به حالت تکیه گاه قرار میگیرد. انگشت اول (کوچک) دست راست نیز مانند همین انگشت در دست چپ آزاد است. انگشت دوم روی سوراخ سوم، انگشت سوم (میانی) روی سوراخ چهارم، انگشت چهارم (سبابه) روی سوراخ پنجم قرار میگیرد و سوراخ پشت نی که ششمین سوراخ است با انگشت شست دست راست گرفته میشود.
انواع نی
به علت ساختار طبیعی بدنهی نی و امکان کوک کردن آن میتوان با توجه به تغییر طول و قطر لوله، از هر پردهای نی داشت. بجز نی در کوک «دو» بقیهی نی ها از سازهای انتقالی هستند. مثلا نی در کوک «سیبمل» صدا میدهد، پس باید برای آن یک پرده بالاتر، یعنی «ر» نوشت تا صدای «دو» بدهد. یا برای نی در کوک «لا» که یک پرده و نیم پایینتر از دیاپازون است باید یک پرده و نیم بالاتر نت نویسی کرد تا دیاپازون صدا بدهد. به طور کلی هر نی از نت شروع، صدای سوم کوچک خود را ندارد. مثلا نی «فا» کوک، صدای «لابمل»، نی «سل» کوک صدای «سیبمل»، نی «سل» کوک صدای «سیبمل» و نی «لا» کوک صدای «دو» را ندارند یا به سختی و در اکتاو قابل اجرا هستند. در نواختن نی نیز مانند دیگر سازهای بادی، بعد از کمی نوازندگی، به علت جریان گرم نفس در لوله، سطح صدا کمی بالا میرود، یعنی زیرتر میشود. نی، سازیست کهن و به همین صورت در تمام نواحی ایران معمول است و انواع دیگر آن را نیز با تفاوت هایی میتوان مشاهده کرد، مانند نیانبان و بالابان.
نیهایی که از نواحی خشک به دست میآیند چوب محکمتری دارند و ترک نمیخورند. نی از سازهاییست که برای تکنوازی مناسبتر است ولی در گروه نوازیهای سازهای ملی هم از آن استفاده میشود.
جهت اطلاعات بیشتر به کتاب سازشناسی ایرانی مراجعه شود.